Thursday, September 19, 2013

Wordless Wednesday (",)

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..IN THE NAME OF ALLAH, THE MOST GRACIOUS, THE MOST MERCIFUL.. ALHAMDULILLAH for giving me a chance to still live in this world.. Thanks ALLAH...


InsyaAllah.. Semoga kita sentiasa dalam redha & lindunganNya (",)

Monday, September 16, 2013

~Dewasa Kini~

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..IN THE NAME OF ALLAH, THE MOST GRACIOUS, THE MOST MERCIFUL.. ALHAMDULILLAH for giving me a chance to still live in this world.. Thanks ALLAH...

Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. masih diberi ruang untuk terus bernafas menghirup udara segar dibumiMU Ya Allah. Selawat serta salam buat Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW serta para sahabat baginda.

Bila tengok tajuk entry, seriously rasa macam skema semacam je kan. But, title can be anything..the most important is content of the story. (",). On the way balik dari kampung tadi, macam2 terlintas dalam fikiran ni. Things was changing..yes, that the conclusion!! Oh no..(T.T). Rasa macam cepat je masa berlalu. Macam tak boleh accept je (at the moment). Tapi, lepas tu cepat2 muhasabah diri balik. Positive thinking ok deqsu!!fighting!!
Throwback (Life is changing)
Dalam masa 3 hari cuti ni, deqsu just realize something..am I big enough?? rasa macam budak2 je lagi. Tapi, once dalam tempoh cuti ni banyak kena tegur dengan mak especially bab2 memasak ni deqsu rasa macam dah tak jadi 'baby in the family' lagi la plak la kan..hehe. Kalau dulu, tak kisah pun macam mana cara nak potong bawang ke, nak perah limau nipis ke. semua ikut sesedap rasa dan sesuka hati since deqsu selalu kalau nak belajar masak thru call dengan mak + bantuan pakcik google je. So, praktikalnya sendirian berhad..sebab tu la kot kena tegur benda2 yang detail macam tu.huhu.

Mula-mula macam terasa la jugak, tapi cepat2 muhasabah diri & sedar diri balik..wake up dila, you are big enough dear!!!hohoho..mak tegur tu ada makna la kot kan..ehem3.. pasal masak je pun..yang lain okey je kan mak?? since dari umur 12 tahun dah kena duduk asrama..dah boleh berdiri di atas kaki sendiri. Cuma, bila datang bab family ni, deqsu tetiba jadi tak berdikari sikit sebab apa2 pun kakak2 & abang kan ada (",) hehe . Lagipun, kalau time masak2 selalu jadi runner, tak pun jaga anak2 buah je kan. Sebab tu la kan..(alasan2..hee)

At the end, nasihat untuk diri sendiri kena sedar diri ye deqsu yang diri tu dah besar (just realize it..hoho). Lepas ni kena jadi lebih detail lagi & yang penting kena terima teguran dengan hati yang ikhlas dan terbuka sebab teguran tu kan untuk kebaikkan diri sendiri jugak. Selain tu, bila terima suatu teguran/cacian tak kira la benar/tidak, sila jangan cepat  melatah sebaliknya audit diri balik. Kadang- kadang kita tak sedar akan kesilapan diri sendiri. Kalau perkara tu tak betul sekali pun, cuba kita ambil iktibar agar perkara yang ditegur tu tak terjadi dalam hidup kita. Moga kita sentiasa dalam rahmat dan lindunganNya. InsyaAllah.

"Dan berilah peringatan kerana sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang-orang yang beriman" (Az Zariyat:55)





Friday, September 13, 2013

Ukhwah Fillah Abadan Abada (",)

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..IN THE NAME OF ALLAH, THE MOST GRACIOUS, THE MOST MERCIFUL.. ALHAMDULILLAH for giving me a chance to still live in this world.. Thanks ALLAH...

Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Alhamdulillah..
Masih diberi ruang untuk bernafas dibumi MU Ya Allah..
Selawat serta salam buat Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW
serta para sahabat baginda.. (",)

Ukhwah itu ibarat tasbih..
Ada awal tiada penghujung..
Dicipta untuk mengingatiNYA..
Diratib untuk cintaNYA.. 


Agreed.. Agreed.. Agreed..

Setiap perkenalan dan pertemuan yang Allah aturkan pasti ada hikmah yang indah. Sama ada baik @ buruk ia sebenarnya bergantung pada keperibadian diri kita sendiri dan cara kita membina dan mengukuhkannya. Sangat indah ukhwah andai disulami dengan niat keranaNya, percaya, setia, sentiasa mengingati dikala alpa, sentiasa ada dikala suka dan duka. 

Ibarat membuat bangunan.. tanpa simen, konkrik, batu, pasir dan segala campuran bahan kimia yang lain..Ianya akan runtuh & musnah. Samalah dengan ukhwah, tanpa cara yg betul.. mungkin hanya dengan satu kata-kata @ perbuatan akan menghancurkan ikatan tersebut.

Makanya, jalinkanlah ukhwah itu keranaNya.. sulami ia dengan ikhlas, amanah dan berakhlak mulia. Untuk dapat yang terbaik, kita kenalah jadi yang terbaik dulu kan?? (",). Thanks Allah for giving me such a beautiful ukhwah.  

Among the true sign of ukhwah is..
to accept a criticism from friend..
and to protect a friend's honor..
and forgive her mistakes..
~Imam Shafie (R.A)~

Tahun ni deqsu rasakan tahun yang paling ramai deqsu kenal kenalan baru.. pelbagai ragam dan karenah. Tapi, setiap yang datang itu memberi sejuta makna buat deqsu sebab banyak kesedaran, ilmu dan tarbiyah untuk deqsu terus memperbaiki diri. (Diri ini terlalu banyak kekurangan, kadang-kadang kita tak perasan.. orang2 disekeliling kita yang menjadikan diri kita.. Sebab itu, kalau berkawan biar berhemah.. jangan terlalu letakkan pengharapan yang tinggi.. Be our self first then follow the others  if it good for us..Think carefully ^~^)

..dalam hal keduniaan, pandang orang dibawah..
(agar kita menjadi manusia yang bersyukur)
..dalam hal keagamaan, lihat orang di atas
(agar kita terpelihara dari sifat sombong dan bangga diri)
~ibnu rijal via Khutbah Terakhir Rasulullah~






Wednesday, September 11, 2013

Wordless Wednesday..

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..IN THE NAME OF ALLAH, THE MOST GRACIOUS, THE MOST MERCIFUL.. ALHAMDULILLAH for giving me a chance to still live in this world.. Thanks ALLAH...



Selamat beramal.. Moga Allah redha.. 
Ameen Ya Rabb (",)

Sunday, September 8, 2013

Thanks dear Councelor (",)

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..IN THE NAME OF ALLAH, THE MOST GRACIOUS, THE MOST MERCIFUL.. ALHAMDULILLAH for giving me a chance to still live in this world.. Thanks ALLAH...


Alhamdulillah... alhamdulillah... alhamdulillah... masih diberi ruang dan waktu untuk terus rukuk serta sujud padaNya yang Esa.. Selawat serta salam buat junjungan besar Nabi Muhammad SAW serta para sahabat baginda.. (",)

"Hati ini milik Allah"

Ehem2.. macam teaser untuk drama pulak kan? hehehe.. entry ni special for my beloved councelor..  kali ini kaunselor bertauliah ye.. student2 cikgu julaiha, saya  pinjam kaunselor awak semua ye..(",).. Unexpected conversation di whatsapp dalam jam 1-2 pagi (huhu,sesuka hati mintak dikaunselingkan waktu camtu kan..isk3..).

Nama student: deqsu natalie
Masalah: takut + negative thinking

Sesi kaunseling yang start dengan agak serius, sampai takut deqsu nak story & tanya pendapat (dah jadi macam student bermasalah pulak kn?huhu).. terlalu banyak soalan2 yang perlu dijawab. But, at the end.. Alhamdulillah.. such a beautiful advice.. it make me strong and remind me that "Allah is sufficient for us" (3:173)..

Seriusly terharu dengan nasihat yang diberikan, rasa nak nangis je masa tu (T.T). tambah pula nasihat yg diberikan bukan sahaja dari seorang kaunselor, tapi dari seorang kak long untuk adik bongsunya..huhu.. Thanks kak long..(",)..luv u so much3.. i can do it!!! fighting!!! (",)

Solution: jangan takut/terlalu risau dengan perkara yang belum pasti walaupun harapan untuk sesuatu perkara tu mustahil sebab " Hati ini, Allah yang pegang.. minta dengan DIA dahulu, selebihnya usaha".. Kalau betul cara dan niat kita, insyaAllah, Allah bagi rasa apa yg kita mahukan.. (",)..  dan sentiasa positifkan minda especially untuk perkara yang sukar/mustahil & sentiasa berprasangka baik dengan Allah sebab setiap yang kita dapat tak kira ujian atau ganjaran itu adalah apa yang kita perlu.. bukan apa yang kita mahu.. (opps, panjang pulak.. berangan jadi kaunselor kejap..hehe)

NOTHING IS IMPOSSIBLE WITH ALLAH LOVE!!!




Monday, September 2, 2013

~Wordless Monday~

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..IN THE NAME OF ALLAH, THE MOST GRACIOUS, THE MOST MERCIFUL.. ALHAMDULILLAH for giving me a chance to still live in this world.. Thanks ALLAH...

~wordless monday~
 


Friday, August 30, 2013

~Support of Rabaa Sign~

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..IN THE NAME OF ALLAH, THE MOST GRACIOUS, THE MOST MERCIFUL.. ALHAMDULILLAH for giving me a chance to still live in this world.. Thanks ALLAH...


~Late posting~

Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Alhamdulillah..  
Masih diberi ruang dan masa untuk terus rukuk dan sujudnya padaNya yang Esa serta menikmati keindahan alam ciptaanNya.. SubhanaAllah.. Selawat serta salam buat junjungan besar Nabi Muhammad serta para sahabat baginda.. 

Lapan hari berada di kampung membuat diri agak jauh dari segala bentuk connection. Tambah pula, internet di kawasan kampung agak slow dan rata-rata tv dipelopori anak-anak kecil. Makanya, jadila "katak bawah tempurung" untuk seminggu. hohoho.. On the way balik Shah Alam, banyak notification dari pelbagai sumber untuk tatapan dan perkongsian bersama.:



Analysis / Kemal Ozturk, Kemal Firik
Cairo (AA) - “Rabaa sign” done by raising four fingers has become the symbol of the massacre in Egypt and Rabaa al-Adawiya Square where the anti-coup protests take place.

credit to : Turkish Weekly

Keep doa for Egypt, Mesir, Syria, Palestin and world for all muslim. Let's support of  "Rabaa sign"..