Saturday, October 10, 2009

dugaan....

Rasanye belum terlambat utk ucapan salam syawal walaupun arini dah masuk hari yg ke-21. Actually byk aktiviti sepanjang bulan syawal ni n byk jgk perkara2 yg xsepatutnye jd dlm bulan ni. Tp, itu semua takdir yg Maha Esa, kita sebagai hamba hanya mampu menerima dan memperbaiki kelemahan diri kerana setiap ujian yg berlaku itu mesti ada sebab - musababnya kn???.. lgpun, Allah xakan menguji seseorg itu melainkan yg mampu dgn kekuatan diri kita seperti dlm firman-Nya:

Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dgn kesanggupannya…..(2:286)

Kadang2 dalam kehidupan kita seharian ini, kita xsedar akan salah n silap yg kita lakukan sebabnya kita akan terus mencari sebab dan alasan sehingga apa yg kita lakukankan itu baik pada pandangan kita walaupun hakikatnya perbuatan tersebut salah, itu semua nafsu kn sebenarnya?? So, nak xnak kita kena lawan dgn perasaan kita sendiri. Seperti dalam firman Allah:

Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. (2:216)

Jadi, sebenarnya dlm kehidupan kita seharian ni kita kena sentiasa redha dan bersyukur dgn ketentuan ataupun ujian yg telah Allah takdirkan. Walaupun mungkin kita rasakan ujian @ dugaan yg kita hadapi 2 terlalu berat. Jangan pula kita menghadapi sesuatu itu dgn perasaan marah sebab marah bukanlah penyelesaiannya. Deqsu rasa sendiri bila terus ada rasa marah dlm diri ini, kita xakan rasa tenang sehingga ada rasa maaf & redha dlm diri kita. Mungkin apabila berhadapan dgn ujian 2 kita xboleh nk berfikir apa2, tp 2 hakikat yg kita kena terima dan perbaiki.

p/s : 1 more thing, I just share all of this because when I share, it make me responsible to do it and I must do it not for anybody but for “redha Allah”. I hope everything will be fine and may Allah bless us. Ujian yg dtg bukan sekadar asam-garam kehidupan tetapi sebagai peringatan utk kita sentiasa mengingatinya kerana Allah xpernah melupakan hambanya, cuma kita saje yg sering leka dgn nikmat kurniaan-Nya.

No comments: