Friday, April 15, 2011

Friday is Jumaat...=p

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..IN THE NAME OF ALLAH, THE MOST GRACIOUS, THE MOST MERCIFUL.. ALHAMDULILLAH for giving me a chance to still live in this world.. Thanks ALLAH...


Alhamdulillah....
Jumaat tiba lagi.......=p
kita mulakan dgn tazkirah pendek ok!!
(moga dapat manfaat bersama insyaAllah..)

Hari Jumaat ialah hari kebesaran Islam bagi orang mukmin. Hari yang mulia ditentukan buat umat Muhammad SAW. Pada hari itu kepada sesiapa yang berdoa Allah akan memakbulkan doanya. Setiap muslim dikehendaki mempersiapkan diri untuk hari Jumaat mulai dari hari Khamis dengan membersihkan pakaian dan memperbanyakkan tasbih serta memohon keampunan kepada Allah SWT pada malam Jumaat lagi. Kerana pada masa itu nilai mulianya sama dengan masa yang dirahsiakan oleh tuhan pada hari Jumaat.

Banyak amalan-amalan yg boleh dipraktikkan di hari Jumaat antaranya:

  • Memperbanyakkan membaca surah al-Ikhlas dan selawat ke atas Nabi
  • Kerjakanlah sembahyang tahiyatul masjid
  • Digalakkan mandi, kemudian memakai pakaian yang berwarna putih kerana pakaian putih lebih disukai Allah.
  • Pakailah minyak wangi yang diharuskan dan berhiaslah dengan memotong rambut, mencukur kumis, memotong kuku dan menggosok gigi.

Emm, moga kita dapat kita sentiasa dalam redhaNya dan dapat menjalani hari ini dan hari2 lain dengan penuh "nur" dan kebahagiaan..insyaAllah...=). Lagi 1, suka sangat ari jumaat since esoknya cuti!!! Weekend ni weeding EMI (roomate deqsu time kt KMP dlu).. Alhamdulillah, dah sampai jodoh die.. Wish from me: "Jadilah isteri yg solehah yg sentiasa taat pada suaminya & jaga diri elok2 since dah jd isteri org..hehe..xleh nk men2 lg ok!!!)..
"Selamat Pengantin Baru Emi"

Hari ni jugak last day kelas untuk kwn2 deqsu kt uitm..(hoho..xsangka kn dah nk abis study dh kita semua... moga korg semua dapat kje yg best2 + dapat jodoh cepat..)..xsabar nak makan nasi minyak korg semua..hehe=p

credit to : i luv islam

No comments: