Friday, March 30, 2012

~mati itu pasti~

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..IN THE NAME OF ALLAH, THE MOST GRACIOUS, THE MOST MERCIFUL.. ALHAMDULILLAH for giving me a chance to still live in this world.. Thanks ALLAH...

"...I want to die with my forehead on the ground...
The Sunnah in my heart...
Allah on my mind...
Quran on my tongue...
& Tears in my eyes..."
Yang bernyawa tidak kira manusia atau haiwan serta makhluk lainya pasti akan mati jua kerana kematian itu adalah pasti, masa dan tempatnya juga sudah ditetapkan.. Tidak terlewat atau cepat walaupun sesaat..tidak mengira usia ataupun sebab kerana semua telah ditentukan yg Maha Esa.
Kadang2 kita sering leka dan lupa dengan menganggap kematian itu masih jauh bak kata sesetengah 2 " ala, muda lagi..relax la..ni la masa nk enjoy.".. ada plak 2 bila kena tegur sikit .." jgn nk sibuk hal org lain ye..kubur masing2.." padahal kte sendiri xtahukan bila masa nyawa akan diambil..
Macam ada dalam paper baru2 ni, seorg baby dekat setia alam didapati sudah tidak bernyawa ketika tidur sedangkan ibu bapanya yakin yg anaknya sihat2 je.. Tp,dah smpai ajal bayi tersebut kn.. dan kita sendiri xboleh nk menyalahkan org lain atau takdir..
Apa yg perlu ada dalam diri adalah kena sentiasa menyiapkan diri dengan kematian dan redha dengan qada' dan qadar dariNYA..
(it's for my self, coz deqsu takut sgt yg bila ada kematian yg melibatkan org2 terdekat n tersayang, deqsu xdapat terimanya..jd,atleast bila adanya entry ni..it can remind me for what happen in the future..insyaAllah.. n jgk utk insan2 lain yg mana tau xdpt menerima @ sedih if deqsu xde nnt ke kn..huhu)
"bekerjalah seolah-olah kamu akan hidup seribu tahun lagi dan beribadahlah seolah kamu akan mati esoknya "
“Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari Kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesaran) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya.” (Al-Imran: 185)
<<>>

No comments: