Thursday, May 23, 2013

Korea Trip : Sinseol-dong & Itaewon

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..IN THE NAME OF ALLAH, THE MOST GRACIOUS, THE MOST MERCIFUL.. ALHAMDULILLAH for giving me a chance to still live in this world.. Thanks ALLAH...

Alhmadulillah.. masih diberi masa dan ruang untuk terus rukuk dan sujud padaNya yang Esa..
Selawat serta salam buat junjungan besar Nabi Muhammad SAW..(",)
~
~
To be continue.. A year ago (20-05-2012)
Plan memang nak tulis entry ni setiap hari dan tarikh yang sama macam tahun lepas. Tapi tak berkesempatan juga.. terlewat sehari dua.. ok la kan.. janji tetap ada coretan sebagai memori terindah..(",)

Dalam jam lebih kurang 5 pagi waktu Korea, kami sudah sedia menunggu subway (cop, bukan subway yang boleh makan tu tau..tapi transport dekat sana ala2 LRT/komuter kat Malaysia la..) untuk menuju ke tempat kediaman kami selama seminggu ni. Jadi kami menaiki subway yang pertama dari Incheon Airport ke Sinseol-dong.. Dalam perjalanan ke guest house kami perlu menukar beberapa subway untuk sampai ke Sinseol-dong.. Dalam proses penukaran ni, penat tak tahu nak cakap la sebab jauh dan stesen subway mereka ni memang sangat besar.. Naik lenguh kaki, tangan dan bahu memikul dan menarik beg.

Sekitar jam 8 pagi kami sampai di stesen Sinseol-dong.. Alhamdulillah.. misi mencari guest house yang telah di'book' diteruskan.. turun naik bukit kami dibuatnya.. unni dah cuba tanya mana yang patut, cuma mungkin loghat setipa kawasan disana berbeza..jadi, susah la sikit nak faham.. nak harapkan deqsu memang tak la kan..hee..  (ala, macam kita dekat sini, ada loghat utara, kelate, nogori dan lain2 lagi)..(",)
Lastly, kami sampai atas bantuan seorang ahjuma ni..komawo ahjuma..(",).. Excited nak masuk guest house, tiba2 tuan guest house tu cakap dalam pukul 4pm baru boleh check-in..Aigoo, ottokae?? Then, kami minta izin untuk tinggalkan beg dan ambil mana yang patut dibawa saja.. Maka, berjalan la kami ke Itaewon dengan menaiki subway dan misinya adalah mencari masjid untuk kami bersihkan diri dan berehat sebentar.. sambil tu boleh melawat kawasan sekitar Itaewon..
Allahu Akbar...tersergam indah masjid Itaewon ni di atas bukit..kalau nak ke  Masjid Itaewon dari stesen subway Itaewon mengambil masa lebih kurang 20 minit juga la berjalan kaki since kena panjat bukit/ naik tangga yang tinggi.. Alhamdulillah, selamat membersihkan diri dan deqsu sempat solat sunat dhuha, tahiyyatul masjid dan membaca Al-Quran di masjid ini.. Allahu Allah, menitis air mata tatkala dapat sujud di masjid ini.. Alhamdulillah, Allah permudahkan urusan kami dan ia menjadi tempat pertama kami lawati tika saat menjejak ke bumi Korea..(",)..



Inilah makanan pertama kami di Korea..sekitar Itaewon memang banyak kedai makan berkonsepkan Turkish/Arab yang menyediakan makanan halal yang sedap2.. dan kami memilih untuk makan kebab di "Pasha Restaurant".. al-maklum la penat berjalan, maka perut perlu diisi jugak kan..Nyum3...(",).
Then, berjalan2 la kami disekitar Itaewon Street.. dan sempat grab a few souvenir and lips gloss since bibir dah agak kering.. unni pulak sempat grab a few CD Shinee... suka la tu kan.heee (",)


Sebelum meninggalkan Itaewon, kami tinggal jejak kami disini... Cop, lupa pulak.. masa tengah jalan di Itewon, kami terjumpa Signboard Amano Korea.. other branch of unni office..(",).. Dalam pukul 3 kami bergerak semula ke Sinseol-dong just want to be punctual to be at our home..(ecece..excited je lebih..hakikatnya dah penat berjalan..heee)..


Sinseol-dong Street.. dari guest house kami hanya berjalan kaki melihat kawasan sekitar Sinseol-dong..tenang je..bestnya kalau hari2 dapat jogging kat sini.. kami juga sempat melewati street market di sepanjang perjalanan.. (",).. Dah agak malam sikit, baru kami pulang ke guest house..need to rest to continue next journey tomorrow...(",)..




No comments: