Friday, September 13, 2013

Ukhwah Fillah Abadan Abada (",)

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..IN THE NAME OF ALLAH, THE MOST GRACIOUS, THE MOST MERCIFUL.. ALHAMDULILLAH for giving me a chance to still live in this world.. Thanks ALLAH...

Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Alhamdulillah..
Masih diberi ruang untuk bernafas dibumi MU Ya Allah..
Selawat serta salam buat Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW
serta para sahabat baginda.. (",)

Ukhwah itu ibarat tasbih..
Ada awal tiada penghujung..
Dicipta untuk mengingatiNYA..
Diratib untuk cintaNYA.. 


Agreed.. Agreed.. Agreed..

Setiap perkenalan dan pertemuan yang Allah aturkan pasti ada hikmah yang indah. Sama ada baik @ buruk ia sebenarnya bergantung pada keperibadian diri kita sendiri dan cara kita membina dan mengukuhkannya. Sangat indah ukhwah andai disulami dengan niat keranaNya, percaya, setia, sentiasa mengingati dikala alpa, sentiasa ada dikala suka dan duka. 

Ibarat membuat bangunan.. tanpa simen, konkrik, batu, pasir dan segala campuran bahan kimia yang lain..Ianya akan runtuh & musnah. Samalah dengan ukhwah, tanpa cara yg betul.. mungkin hanya dengan satu kata-kata @ perbuatan akan menghancurkan ikatan tersebut.

Makanya, jalinkanlah ukhwah itu keranaNya.. sulami ia dengan ikhlas, amanah dan berakhlak mulia. Untuk dapat yang terbaik, kita kenalah jadi yang terbaik dulu kan?? (",). Thanks Allah for giving me such a beautiful ukhwah.  

Among the true sign of ukhwah is..
to accept a criticism from friend..
and to protect a friend's honor..
and forgive her mistakes..
~Imam Shafie (R.A)~

Tahun ni deqsu rasakan tahun yang paling ramai deqsu kenal kenalan baru.. pelbagai ragam dan karenah. Tapi, setiap yang datang itu memberi sejuta makna buat deqsu sebab banyak kesedaran, ilmu dan tarbiyah untuk deqsu terus memperbaiki diri. (Diri ini terlalu banyak kekurangan, kadang-kadang kita tak perasan.. orang2 disekeliling kita yang menjadikan diri kita.. Sebab itu, kalau berkawan biar berhemah.. jangan terlalu letakkan pengharapan yang tinggi.. Be our self first then follow the others  if it good for us..Think carefully ^~^)

..dalam hal keduniaan, pandang orang dibawah..
(agar kita menjadi manusia yang bersyukur)
..dalam hal keagamaan, lihat orang di atas
(agar kita terpelihara dari sifat sombong dan bangga diri)
~ibnu rijal via Khutbah Terakhir Rasulullah~






No comments: