Thursday, October 17, 2013

~Hikmah Audit Diri~

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..IN THE NAME OF ALLAH, THE MOST GRACIOUS, THE MOST MERCIFUL.. ALHAMDULILLAH for giving me a chance to still live in this world.. Thanks ALLAH...

Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. masih diberi ruang untuk terus bernafas, rukuk serta sujud padaNya Yang Esa. Selawat serta salam buat Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW serta para sahabat baginda.

Hampir seminggu lebih "diary pink" ni tak ber"update", ikut lesu macam tuan dia (",). Satu nikmat Allah tarik untuk ingatkan kita supaya bersyukur dengan nikmat yang lainnya. Haluskan cara teguran Pencipta Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang ini ?? (^~^) Alhamdulillah, moga kita sentiasa mendapat rahmat serta syafaat dariNya agar setiap yang kita lakukan sentiasa dalam redhaNya.

Sepanjang tempoh "merehatkan diri" banyak yang deqsu dapat belajar. Belajar muhasabah diri, belajar untuk jadi lebih sabar serta tabah dan belajar untuk lebih bersyukur. Setiap ujian dan dugaan yang datang dalam  hidup kita ini kadang-kadang memang nampak sukar dan tak terbendung. Tapi, Allah dah aturkan semuanya adil dan saksama. So, tak perlu la kita merungut/mengeluh tiap kali sesuatu perkara itu terjadi dalam diri kita, sebaliknya audit balik diri (^~^).


Teringat deqsu, post dari seorang sahabat mengenai kisah seorang lelaki yang bertaqwa, menjaga solat serta serta ibadahnya kepada Allah Taala. Isterinya juga seorang yang bertaqwa. Suatu hari, apabila dia pulang ke rumah dia melihat air muka isterinya berubah dan menjadi kemerah-merahan. Dia sangat terkejut dengan keadaan tersebut dan bertanya akan hal tersebut. 

Isterinya menceritakan kisah yang terjadi kepada dia dan lelaki pengisi air di tempat mereka " Ketika dia datang untuk mengisi air ke dalam tempayan di dalam rumah kita seperti kebiasaanya, aku pun membuka tempayan tersebut. Apabila aku menutup kembali tudung tempayan tersebut, tiba-tiba dia pun memegang tanganku dan menggenggam pergelangan tanganku kuat sedikit."

Apabila suami itu mendengar cerita tersebut, dia menangis sepuas hatinya. Kemudian, suaminya bangun solat taubat sebanyak dua rakaat meminta pengampunan dengan Tuhannya. 

Si isteri bertanya: "mengapa dengan kamu? mengapa kamu tidak pergi kepadanya dan menghukumnya?. 

Si suami menjawab: "Tidak, apa yang berlaku berpunca daripada diriku sendiri".

Si isteri bertanya: "Bagaimana begitu?"

Jawab lelaki tersebut: "Telah datang kepadaku seorang wanita hari ini, dia memintaku membaiki gelang tangannya yang diperbuat dari emas. ketika dia masukkan gelang tersebut ke tangannya untuk menunjukkan saiznya, aku tidak menundukkan pandanganku. Aku melihat tangannya melebihi had yang sepatutnya. nafsu menguasai diriku dan aku meletakkan tanganku pada gelangnya dan menggenggam sedikit tangannya seperti lelaki tersebut menggenggam tanganmu."

Ketika mereka tidur, datanglah seorang dalam mimpi si suami lalu berkata " Genggaman dibalas dengan genggaman. Sekiranya kamu melakukan lebih daripada itu kepada perempuan tersebut, lelaki itu juga akan melakukan lebih dari itu kepada isterimu."

Moral of the story:

  • Allah Taala akan membalas segala perkara perkara buruk yang kita lakukan. (Jadi, jangan cepat melatah dengan dugaan, tapi tengok balik apa yang dah kita lakukan (",) )
  • Sebagaimana kita tidak suka orang yang kita sayang disakiti, kita juga perlu menjaga diri dari menyakiti orang lain (jangan jadi selfish, buat perkara yang bermanfaat untuk diri dan orang lain.. (^~^) ).
  • Bersegera memohon keampunan dari Allah Taala apabila melakukan dosa dengan sebenar-benar taubat dan berazam tidak mengulanginya (Moga Allah redha dan menerima taubat kita (",) 
(p/s:untuk detail tentang kisah ni boleh klik link ukhti Asma' Suardi / Youtube dibawah sebab deqsu just ambil ringkasan cerita untuk dijadikan sebagai teladan. Moga setiap detik yang kita lalui dipenuhi perkara bermanfaat. Untuk dapat yang baik kenalah jadi baik dulu kan?? :).. Audit diri jom!!)



credit to:  Ukhti Asma Suardi & Youtube





 








No comments: