Thursday, July 1, 2010

~anak2 adalah satu amanah~

Alhamdulillah… masih diberi kesempatan oleh Allah untuk terus sujud dan rukuk kepada-NYA..

Anak2 adalah anugerah dari Allah yang tak terhingga nilainya dan juga merupkan satu amanah kepada yang bergelar ibu bapa. Saya terpanggil untuk mencoretkan ini apabila seorang kawan saya bertanyakan “..kenapa ye, anak2 sekarang ni suka melawan cakpa mak ayah??..”, General dan nampak macam simple kan soalan ini???? Tapi kalau dikorek dalam2, banyak yang boleh di kupas dan dikaitkan.. =)..
Actually, saya suka sangat kalau ada yang membincang perkara ini mungkin sebab dah sinonim dengan tajuk2 perbahasan zaman sekolah2 dulu kot “Akhlak dan sikap anak2 tanggungjawab ibubapa”.. jadi, bila dinamakan perbahasan mesti kena mencari hujah sebagai penyokong dan pembangkan kan???? So, dari sinilah kita dapat tengok dan komen sendiri dari mana puncanya masalah dan sikap anak2 masa kini yang semakin bermasalah. Kalau kita tengok, bukan saja melawan mak ayah, bahkan membunuh pun ada… emm…..
Back to the topic…=).. antara reason kenapa anak2 sekarang ni kuat melawan berpunca dari:

1) IBUBAPA
Anak2 ibarat kain putih, ibu bapalah yang mencorakkannya. Samaada corak yang terlakar adalah sedap mata memandang @tidak. Sepatutnya sebelum mencarik lukisan pada kain sudahpasti ada perancangan dalam fikiran orang yang mencarikkannya. Begitu jugalah ibubapa, mesti ada planning dan cara tersendiri untuk mendidik anak2 kn. Tp lately ini, anak2 ditaburkan dengan kemewahan dan kemanjaan yg berlebih-lebih. Bukannya didikan agama, kesederhanaan dan ketegasan yang cukup. Inilah antara puncanya. Selain itu juga, sikap ibubapa yang agak kurang berbudi bahasa dengan org lain jugak telah menunjukkan contoh yg xbaik kpda anak2. Masakan anak2 ini tidak melawan, btl x???
Kawan saya bertanya lagi:macam mana plak bg anak2 dlm family yg miskin, diorg xmewah pun kn,tp still ada yg melawan jgk??
Ya, saya akui anak2 yg sebegini bkn sahaja dr golongan yg berada. Tp,sebenarnya dr semua golongan masyarakat. Bagi pendapat sy, anak2 ni mungkin tertekan dgn kemiskinan yg melanda ditambah dgn tiadanya semangat dan cnth yg baik dr ibubapa. Selebihnya adalah disebabkan pengaruh luar.

2) RAKAN SEBAYA
Anak2 bila sudah masuk ke alam persekolahan, pasti rmai kwn2 yg dikenali. Ada yang baik dan ada juga yg sebaliknya. Tp, pengaruh rakan sebaya ini sy rasa lebih kuat bagi peringkat menengah sbb ketika peringkat ini anak2 merasakn mereka sudah bsr dan beranggapan kwn adalah segala2nya. Jadi, apabila ditegur ibubapa mulalah melenting tak tentu hala especially yg terlinbat dgn dadah, lumba haram dll…emm, xtau nk ckp sbb pengaruh ini terlalu kuat dan dr sini jugalah punca masalah sosial berleluasa.

3) MEDIAMASSA + MEDIA ELEKTRONIK
Emm, klu bab melawan ibubapa yg boleh dikaitkan adalah berpunca dari video2 yg diperolehi dr internet, majalah2 yg tidak sepatutnya dan cerita2 di tv. Tp, bagi sy perkara ini lebih menjerumus kepada masalah sosial yg lebih besar dgn kecanggihan dunia tanpa sempadan pd masa kini. Dan apabila terjebak dan terlalu leka dgn semua ini anak2 ini akan melakukan apa saja mengikut cnth yg mereka nmpk.. dan bermula dari sinilah anak2 sudah tidak mahu mendengar lagi kata2 ibubpa.

Ini jwpn yg mampu sy beri. Mungkin lain org, lain pandangannya.. apa2 pun untuk mendapat anak yang baik, jadilah yang terbaik dlm didikan dan jadilah contoh yang baik kepada anak2. Dan untuk menjadi anak yang baik, turutlah kata ibubapa selagi mereka masih bernyawa dan yg tidak melanggar hukum agama dan alam .. kerana bila mereka sudah tiada nanti.. jangan menyesal di kemudian hari.. (huhu..maaf andai ada yg tersalah, sy belum ada pengalaman menjadi ibubapa..hehe..mungkin suatu hari nanti jika diizinkan Allah, insyaAllah..)

No comments: