Thursday, June 13, 2013

Korea Trip : Namsan Tower + Teddy Bear Museum

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..IN THE NAME OF ALLAH, THE MOST GRACIOUS, THE MOST MERCIFUL.. ALHAMDULILLAH for giving me a chance to still live in this world.. Thanks ALLAH...


Continue reading yokkkk..... 21-05-2012....(^~^)
Namsan Tower..we coming!!!!!!

After berjalan disekitar KBS Building, kami kembali ke guest house untuk solat dan berehat. Tambahan pula kaki dah lenguh2 since tak warm-up dulu sebelum berbasikal dan berjalan jauh tadi kan. Then, petang tu, misi diteruskan dengan menaiki subway dari Sinseol-dong ke Myeongdong. Dari Myeongdong pula kami menaiki bas terus ke Namsan Tower atau dikenali juga sebagai Seoul Tower (merasa naik bas pulak kan..hee). 

Planning asalnya kami akan turun di Namsan Park-gil (cable car) untuk naik ke puncak Namsan Tower. Tapi since dah agak lewat, jadi kami turun di area bawah Namsan Tower.. (ala, tak dapat naik cable car..dah tak dapat nak buat macam dalam drama "Rooftop Prince" tu..huhu..). Penat la jugak mendaki ke atas tu siap bukak kasut lagi..hehe..(one of the best moment..slumber je jalan tak pakai kasut kan di khalayak ramai tu..Tapi, stokin ada lagi untuk cover..hee(",).

Sampai je kat atas, kami beli tiket pakej untuk naik ke Namsan Tower dan masuk ke Teddy Bear Mesuem berharga 14,000 won/person. Masa kami dah menjejak masuk ke tower..tengok orang punyalah ramai..agak sesak la jugak masa tu dengan pelbagai pelancong dari negara lain especially yang beratur untuk naik lif ke atas. Then, follow the flow jela kan beratur sekali..heee.. Finally dapat juga menjejak kaki ke atas sambil menikmati keindahan malam dan lampu yang merelit disekitar bandar Seoul. SubhanAllah..cantik sangat..Sempat la jugak snap2 gambar dengan unni.. Tapi, tak banyak pic yang kami snap since berjalan berdua je kan..jadinya gambar sorang-sorang jela + bateri handphone & kamera dah low since dari pagi berjalan sambil snap pic kan..tak sempat nak cas..huhuhu

Next, kami masuk pula ke Teddy Bear Museum ..(hooyee..my favorite place!!..). Actually since tengok drama "Princess Hour" lagi teringin sangat nak pergi tengok teddy bear yang banyak2 + comel2..Tapi, Museum Teddy Bear ni bukan yang sama dalam drama Princess Hour sebab if tak salah dalam drama tu museum teddy bear dekat Jeju Island yang kalau ikutkan lagi besar dan banyak koleksi teddy bear.. But it's ok, at least dapat jugak tengok teddy bear yang comel sangat ni..hehe..berbagai gaya dan bentuk..rasa nak bawa balik je..hehe..(kalau boleh la..=)..hehe)
Nak bawa balik tak dapat kan, jadinya snap2 pic jela dengan bear2 ini semua.. deqsu jugak sempat beli poskad teddy bear yang comel2 sebagai souvenir. One thing yang deqsu respect dengan masyarakat Korea ni adalah sebab mereka sangat kreatif + bangga dengan culture dan asal usul mereka. Mostly, gaya dan bentuk teddy bear yang dipamerkan adalah mengikut culture dan cara hidup mereka dari zaman dulu sehingga sekarang. So, secara tak langsung kita dapat tau sejarah dan cara hidup masyarakat disana dalam bentuk dan cara yang lebih comel dan menarik.


"Key Locker"..finally, tau la deqsu tempat kunci yang selalu diperkatakan ini. Memang banyak sangat "mangga" yang bertulis yang dikunci disini. Dalam gambar diatas ada ditulis sejarah wujudnya tempat ini, dan apa yang deqsu boleh simpulkan.. kononnya mereka akan menulis janji setia for loving couple la konon kan.. Tapi, kami pun nak juga tinggalkan "mangga" kat sini as a prove yang kami pernah menjejak kaki ke sini. Bak kata unni, next time kita datang sini nak buka balik "mangga" tu. hehehe..insyaAllah..next trip for winter..(",).. We are cominggggggg!!


Namsan Tower, one place yang agak lama kami singgah since semua ada disini.. Hampir jam 11 malam waktu Korea jugak la kami bergerak balik ke guest house..Then,rehatkan diri..tomorrow will be more interesting journey..zzzzzzzzzzzz.. To be continue for the day 4...(",)

No comments: