Monday, July 1, 2013

Korea Trip : Seodaemun Prison + Gwangjang Market

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..IN THE NAME OF ALLAH, THE MOST GRACIOUS, THE MOST MERCIFUL.. ALHAMDULILLAH for giving me a chance to still live in this world.. Thanks ALLAH...

Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah..
Syukur atas segala nikmat kurniaanNya.. Alhamdulillah, masih diberi ruang untuk terus bernafas, rukuk serta sujud dibumi Allah ini.. Selawat serta salam buat junjungan besar Nabi Muhammad SAW serta para sahabat baginda.
~
~
To be continue...
~22-05-2012~
Seodaemon Prison visit

Perjalanan diteruskan ke destinasi yang dituju, turun je dari subway terus mecari penjara. Orang lain, tak nak masuk penjara, yang kami sibuk cari penjara kan..hehehe.. Apa-apa pun setelah hampir setengah jam jugak la mencari, kami tiba di "Seodaemun Prison History Hall" dan dikenakan bayaran 1,500 won. Actually, unni yang pilih tempat ni, tak tahu kenapa. Masa nak masuk ke sini dalam fikiran deqsu mesti bosan kan tengok penjara. Tapi, once masuk je terus teruja untuk lebih mengetahui cara kehidupan banduan di dalam penjara. Let's picture explain the meaning of prison..

one of tempat perbicaraan berpalang dan ianya berkunci dan kami tidak dibenarkan masuk. Actually tegak juga la bulu roma sepanjang melalui bilik-bilik kurungan disini. Tambahan pula, masa kami masuk ni hanya kami berdua dan dua orang lagi warga tempatan.

 Seriously terkejut + rasa nak menjerit je masa lalu bilik ni, memang nampak macam real je orang dalam bilik kurungan ni..huhuhuhu.. Dalam penjara ini juga ada tercatatnya sejarah-sejarah banduan lama.


Ni antara replika keadaan banduan didalam bilik kurungan.

Selain dari melawat kawasan sekitar penjara dan bilik kurungan, disini juga disediakan satu bilik teater untuk melihat video banduan dan sejarah penjara ini sendiri. Actually, banyak lagi replika-replika aktiviti banduan dan cara kehidupan mereka disini. Tapi, kami tidak dibenarkan untuk mengambil gambar sebahagian replika dan tempat aktiviti banduan. Antaranya, tempat banduan dijatuhi hukuman gantung. Tapi, melihat dengan mata sendiri sudah cukup menggerunkan. Masa tu, deqsu terfikir, ini baru hukuman di dunia. Macam mana la nanti hukuman diakhirat kelak kan..~Muhasabah diri~ (",)

Yang menariknya juga, ada tempat bermain untuk para banduan.. Interesting, tapi tak sempat nak snap pic pun masa tu.. huhuhu. Kami juga sempat bersembang dengan kanak-kanak yang turut membuat lawatan ke penjara ini. Seronok kanak-kanak tu dapat speaking dengan kami..hehehe.. dan as usual, isu tudung berbangkit dan kanak-kanak ni tahu yang kami mengenakan hijab. Alhamdulillah, kanak-kanak sekarang di Korea  pun telah didedahkan dengan cara kehidupan masyarakat sejagat.

Setelah seharian berjalan, masa untuk pulang ke guest house..time to rest.. (",) Lepas maghrib, kami berjalan pula disekitar Gwangjang Market.. kononnya nak cari souvenir la kan.. Tapi, tengok kat market ni kebanyakkannya jual makanan je + kami terserempak dengan beberapa warga tempatan dalam keadaan mabuk..huhu..takut la pulak kan. Jadinya kami berjalan ditempat yang ramai orang dan sempat singgah di beberapa kedai souvenir dan sempat grab chopstick + sudu panjang..hooyee..favourite unni sampai sekarang tu..(",)

To be continue for next day & next destination..(",)
Thank for reading..


2 comments:

Anonymous said...

guest house tu..1 malam berape dia charge..?

deqsu said...

sory for the late reply..around rm70 /night..:)